En god start – med Home-Start

Naturterapi i Vendsyssel - Vildmandskursus, Rodfæste og En god start

Ny donation fra Friluftsrådet hjælper sårbare familier fra Home-Start Hjørring til nye oplevelser i naturen via projektet “En god start”.

Home-Start Hjørring og Foreningen Jordforbindelsen har gennem længere tid deltaget i et tværorganisatorisk samarbejde blandt sociale organisationer i Hjørring.
Med donationen fra Friluftsrådet bliver et nyt tilbud i samarbejde mellem Home-Start Hjørring og Foreningen Jordforbindelsen nu en realitet.

Natur – endnu et tilbud ved Home-Start

Home-Start tilbyder småbørnsfamilier regelmæssig støtte, praktisk hjælp og venskabelig kontakt. Støtten foregår hovedsagelig hjemme hos familien og har som formål at forebygge kriser og opbrud ved at sætte tidligt ind.

Home-Start støtter familier med mindst ét barn i førskolealderen, som oplever at de har problemer, som truer med at få deres hverdag til at vælte.

Familierne bliver tilbudt medmenneskelig, praktisk støtte, men ikke økonomisk hjælp – af frivillige, som besøger dem et par timer en gang om ugen så længe, familien har brug for det – ofte et halvt til et helt år.

– Vores familier har et stort behov for fællesskab med ligesindede. Ofte har familierne en oplevelse af, at være helt alene med netop deres problemstilling. Med “En god start” får vi mulighed for, at give familierne netop dette fællesskab. Oven i købet i en spændende ramme, fortæller Anni Melgaard, koordinator ved Home-Start Hjørring.

Naturterapi ved Foreningen Jordforbindelsen

Foreningen Jordforbindelsen har siden etableringen tilrettelagt er række forskellige tilbud i Vendsyssel. Primært tager disse tilbud udgangspunkt i Grøn Omsorg/Green Care.

– Mange unge og voksne er i dag udfordret af en stigende præstationskultur, og det resulterer desværre ofte i stress, depression og angst. I Foreningen Jordforbindelsen har vi, både inden og i forbindelse med COVID19, god erfaring med at hjælpe mennesker til en mindre stresset hverdag ved blandt andet at skabe fællesskaber i naturen, siger Carsten Hjerresen, formand i Foreningen Jordforbindelsen.
“En god start” tager udgangspunkt i forløbene Vildmandskursus og Rodfæste.

Er “En god start” noget for min familie?

Ja hvis familien er tilknyttet Home-Start Hjørring er dette en oplagt mulighed for et fællesskab i naturen.

Vi forventer at du kan gå minimum 3 kilometer, og at du i udgangspunktet kan deltage til alle 6 møder.

“En god start” er naturoplevelser og samvær i Vendsyssels smukke natur.

Få gang i kroppen, mere styrke og energi og oplevelser i naturen.

Sammen med to instruktører med uddannelse i naturterapi, hvoraf minimum den ene har sundhedsbaggrund, vil du udforske og opleve naturen, bl.a. gennem fællesskab, kroppen, bål og opmærksomhedstræning.

Deltagerne kommer til at opleve naturens forunderlige verden og kommer til at mærke vores urinstinkter fra dengang, vi levede i og af naturen. De kommer til at mærke den tryghed og indre ro, som naturen kan give os, med referencer til jægersamler-kulturen og evolutionspsykologien.

Se på Facebook, hvilke andre tilbud, der er tilgængelige netop nu.

Praktisk info og tilmelding

“En god start” foregår i forskellige, særligt udvalgte naturområder i Vendsyssel.
Præcise mødesteder kommunikeres direkte til deltagerne.

Vi mødes 6 onsdage i træk fra den 25. august. Alle dage fra 10.00 til 13.00.
Datoerne er som følger:

• 25. august – Spejderskoven / Fjelsted
  • 1. september – Offentliggøres senere
  • 8. september – Offentliggøres senere
  • 15. september – Offentliggøres senere
  • 22. september – Offentliggøres senere
  • 29. september – Offentliggøres senere

Kontakt Anni Melgaard for Home-Start Hjørring for yderligere information og tilmelding.

Frist for tilmelding er torsdag 8. juli.

Projektet er finansieret af Friluftsrådet og det er dermed gratis for deltagerne.

For yderligere information kontakt

Anni Melgaard, koordinator i Home-Start Hjørring
Mail: hjoerring@home-start.dk

Carsten Hjerresen, formand i Foreningen Jordforbindelsen