Smag julen

Solopgang 27/11-2020 i Tornby Klitplantage.

Glædelig 2. søndag i advent.

Vi har nu så småt taget hul på årets sidste måned.
Hver dag op til juleaften, præsenterer vi en ny låge i vores unikke julekalender, med små tips til en mindre stresset jul.
Smag julen – det har du fortjent.

Denne søndag åbner vi den 4. låge ”Smag”, og det skal vi dykke lidt dybere ned i, i denne artikel.
Har du prøvet nogle af de tips vi har præsenteret i de foregående 3 låger i Foreningen Jordforbindelsens julekalender på facebook?
Så har du måske allerede oplevet hvordan bevidst fokus på at sanse, kan hjælpe os til at være mere nærværende og gøre det nemmere at finde en ro i krop og sind.

Hvordan kan smag hjælpe os til at blive mindre stressede i juletiden?

I en artikel i ugeskrift for læger, fortæller de to professorer Karen Wistoft og Lars Qvortrup fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus universitet, blandt andet om smagssansen.
Og om at smagssansen har en langt bredere og vigtigere funktion, end blot at hjælpe os med at skelne mellem uspiselige/giftige og spiselige fødevarer.
Smag er samtidig en kilde til glæde og velvære, og faktisk også et redskab til at komme hjem i dig selv.
Smag julen – det har du fortjent.

Når vi er stressede, producerer vores binyrer hormonerne adrenalin og noradrenalin.
Disse hormoners opgave i forbindelse med stress, er at opretholde et konstant tilbud af energi til vores muskler. Herved opretholdes beredskabet så vi hele tiden er klar til at kæmpe eller flygte.
Helt konkret sørger de to slags hormoner for at det hele tiden findes rigelige mængder af fedt og sukker i blodet.
Netop her, får vi ofte lyst til sød og fed mad, i form af “Quick fixes”.
”Quick fixes” der giver et hurtig skud til blodsukkeret, samtidig med at vores overskud og koncentration daler.

Den sammensatte smag

Det at spise og drikke, byder på en hel unikt sammensat oplevelse man kan kalde multisensorisk.
Det at smage på noget, involverer vores syn når vi kigger på det vi vil til at indtage.
Vores hørelse når vi bider, tygger, synker.
Følesansen, når vi mærker konsistens og tekstur i munden.
Til sanseoplevelsen hører også stemningen omkring os.
Duften som kan fremkalde minder og forventning.

Som du måske fornemmer, er det at smage en meget sammensat oplevelse. De to professorer nævner i artiklen en række smagsdimensioner, udover vores smagsløgs vurdering af spiseligt/uspiseligt.
For eksempel smage med referencer til hvad der for os er velsmag.
Vi smager sundhedsmæssigt, altså med referencer til hvad der er sundt og usundt for os at indtage.
Etik har også betydning for smag, når vi er bevidste om bæredygtighed og dyrevelfærd.
Det samme kan fokus på kærlighed og omsorg have, i forhold til om maden er tilberedt i kærlighed til eller med omtanke for, den der skal spise den.

Fokus på smag, giver os en kompleks sanselig oplevelse.
Smag byder på en fantastisk mulighed for at bryde den uendelige strøm af tanker.
Dermed opstår muligheden for at stresse ned ved at komme hjem i kroppen og blive nærværende omkring det du er ved at spise/drikke.
Faktisk kan det også have en ekstra bonus, ved at den øgede fokus og nærvær modvirker overspisning, fordi vi bliver mere bevidste om, hvad vi putter i munden.

Foreningen Jordforbindelsen

Foreningen Jordforbindelsen har siden etableringen i 2018 tilrettelagt tilbud for voksne i Vendsyssel.
Aktiviteterne fokuserer primært på brugen af natur og dyr til at skabe gode rammer for læring, gode relationer, samt fysisk og mental sundhed.
Foreningens kompetencer benyttes også i målrettede tilbud for børn/unge med særlige behov.
Foreningens aktiviteter udvikles og tilrettelægges af ca 50 frivillige og har 1.500 årlige unikke deltagere.
Foreningen Jordforbindelsen er en non-profit organisation.
Alle aktiviteter er gratis og anonyme.
Se i vores kalender hvornår der er nye aktiviteter i Foreningen Jordforbindelsen.
Følg også meget gerne Foreningen Jordforbindelsen på:
LinkedIn, Facebook og Instagram.

Du er også meget velkommen til at kontakte foreningen med forslag til nye aktiviteter eller spørgsmål om forening eller aktiviteter.
Skriv gerne en mail på:
kontakt@foreningenjordforbindelsen.dk

Læs mere om Foreningen Jordforbindelsen på: