Nordjyder kan vinde Landdistriktsprisen 2021

Når Landdistriktsprisen mandag 11. oktober uddeles af indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek, kan det blive med en nordjysk vinder.
Foreningen Jordforbindelsen er udvalgt som en af fem finalister.

Foreningen Jordforbindelsen har siden etableringen i 2018 tilrettelagt en række forskellige aktiviteter i Vendsyssel.
30 frivillige ildsjæle er i dag tilknyttet foreningen, hvor de gennemfører så forskellige tilbud som pårørendegrupper, naturhåndværk, dyreassisterede aktiviteter og naturterapi. Fælles for alle tilbud er en uformel og imødekommende ramme med fokus på naturen.

Og måske bliver det netop Foreningen Jordforbindelsen, der løber med første-, anden- eller tredjepræmien, når indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek udpeger vinderen af Landdistriktsprisen 2021 mandag den 11. oktober på Landdistriktskonferencen.

”Flere års centralisering har været hård mod landdistrikterne og skabt en række udfordringer. Derfor bør vi alle være glade for de ildsjæle og fællesskaber, der vedholdende arbejder for at bevare og udvikle deres lokalsamfund. Det er dem, som tager ansvar, og som insisterer på at præge udviklingen dér, hvor de bor. Og det er dem, jeg glæder mig til at hylde med dette års landdistriktspris,” siger indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek.

Finalisterne til Landdistriktsprisen 2021 er vurderet på baggrund af følgende kriterier:

• Medvirker til at understøtte stærkere lokalsamfund.
  • Medvirker til at øge velfærden, udvikle servicetilbud og styrke aktiviteter i lokalsamfundet.
  • Kan være til inspiration for andre lokalsamfund rundt om i landet.

– Alt for mange medmennesker er i dag så pressede, at det desværre ofte resulterer i stress, depression og angst. I Foreningen Jordforbindelsen hjælper vi mennesker til en mindre stresset hverdag i trygge interessefællesskaber, siger Carsten Hjerresen, formand i Foreningen Jordforbindelsen, og fortsætter:

– Alle forløb er gratis og anonyme for deltagerne. Det giver alle mulighed for at deltage uafhængig af økonomisk råderum og evt. utryghed i forhold til tabubelagte problemstillinger. Foreningens aktiviteter og drift finansieres af støtte fra forskellige fonde og puljer, der heldigvis viser stor velvilje og opbakning.

Er du interesseret i at deltage, være frivillig, komme i praktik eller støtte foreningen, kan du læse mere på www.foreningenjordforbindelsen.dk.

For yderligere information kontakt venligst Carsten Hjerresen, formand i Foreningen Jordforbindelsen, tlf. 21 29 82 24, mail: formand@foreningenjordforbindelsen.dk

Pressemeddelelse fra Indenrigs- og Boligministeriet