Foreningen

Jordforbindelsen

Det fælles tredje

Begrebet “det fælles tredje” blev i Danmark introduceret af filosof, cand. mag. Michael Husen, forfatter til bl.a. Arbejde og identitet (1984), Socialpædagogik og arbejdsprocesser (1985) og Arbejde, rytme og tid (1988).
Den særlige kvalitet ved den hele arbejdsproces er ifølge Michael Husen at deltagerne, ved at medvirke i alle processer, bliver særligt motiverede og ansvarlige for projektets gennemførelse.
Han anvender udtrykket “Det fælles tredje”, når instruktører og deltagere i fællesskab udfører en arbejdsproces omkring et mål, de er fælles om, og som ikke vedrører deres indbyrdes relationer.

Deltageren oplever: ”Instruktøren er ikke sammen med mig fordi han/hun skal være der for mig, men fordi vi skal hjælpe hinanden med det her arbejde.”

“Det fælles tredje” er altså det mål, vi har vedtaget i fællesskab og sammen arbejder hen imod.
I udøvelsen af denne pædagogik må instruktøren være opmærksom på den motivations-faktor, der ligger i, at han/hun er rollemodel for deltagerne.
Når han/hun står ved huggeblokken med øksen optaget af det fælles mål, virker det som en ordløs opfordring til deltagerne om at deltage i det fælles tredje, jævnfør den indledende antagelse, at en aktiv ”ildsjæl” er en bedre igangsætter, end det der beskrives i selv den bedste aktivitetsplan.
Ved at benytte “Det fælles tredje” opnås en ligeværdighed i aktiviteten og samtale mellem tovholder og deltagerne bliver sekundær. I kraft af at samtalen er sekundær bliver den ufarliggjort og selv tunge emner kan blive introduceret i samtalen.

Webbureauet ITTP